ROA

ANDRÉ VERWOERD (*1926)

clip_image002_013

André Verwoerd werd geboren in Rotterdam en kreeg zijn eerste orgellessen van Wim Kooy, organist van de Bergsingelkerk. Hij studeert aan het Rotterdams conservatorium en wordt als organist benoemd aan de Grote Kerk van Overschie. Ook neemt hij orgellessen bij A.C. Schuurman en George Stam. Na zijn tijd in Overschie wordt hij benoemd als organist van de Prinsekerk en later van de Pauluskerk. Ook wordt hij benoemd als hoofdvakdocent orgel aan het Rotterdams conservatorium, waar hij tal van bekende organisten zal opleiden. Vanaf 1981 tot 2008 was hij organist van de Grote- of St. Janskerk te Schiedam.

Voor orgel schreef hij:
– Toccata

BERTHOLD TOURS (1838 – 1897)

clip_image002_012

Geboren in Rotterdam als zoon van Laurensorganist Bartholomeus Tours. Hij werd muzikaal onderricht door zijn vader en later door Johannes Verhulst. Ook studeerde hij compositie bij Fétis (Brussel) en Richter (Leipzig). In 1861 vestigde hij zich in Londen waar hij behalve als organist vooral als violist naam zou maken.

De van hem bekende orgelcomposities zijn:
– Menuet in g kl. Terts
– Fantasia in C
– Allegretto grazioso
– Postludium in D

 

MARIUS MONNIKENDAM (1896 – 1977)

clip_image002_010

Geboren in Haarlem, studeerde Monnikendam aan het Amsterdamsch Conservatorium bij Sem Dresden en Jean-Baptiste Charles de Pauw. In 1925 kon hij dankzij een beurs van de staat compositie studeren in Parijs bij Vincent d’Indy en Louis Aubert. Ook was hij aldaar bevriend met Charles Tournemire. Daarna werd hij docent theorie en compositie aan het Rotterdams Conservatorium en het Amsterdams Muzieklyceum. In 1932 stapte hij over naar het Rotterdamse katholieke dagblad De Maasbode, waarvan hij muziekredacteur was tot in de vroege jaren zestig, ook nog na de fusie met De Tijd. Eén van zijn belangrijkste werken (ook voor R’dam!) is “Arbeid, een symfonische beweging” voor groot orkest. Dit zich sterk motorisch ontwikkelende werk is geïnspireerd door de bedrijvigheid van de R’damse havens. Monnikendam was ook werkzaam als orgeladviseur en zorgde in die hoedanigheid voor behoud en plaatsing elders van de beide orgels van de v.m. kathedraal a/d Westzeedijk. In zijn lange werkenlijst nemen de orgelwerken een voorname plaats in.

Te noemen zijn:
– Toccata I en II
– Fugue sur les petits et grands jeux
– Sonata da Chiesa
– Choral, Postludium
– Inventionen
– Prelude The Bells
– Toccata Pentecostal
– Variazioni per la notte di natale

JAN BAREND LITZAU (1822 – 1893)

clip_image002_009

Litzau werd in Rotterdam geboren en kreeg zijn onderricht van de organisten J.B. Bremer en Barth. Tours, destijds organist van de Laurenskerk. Van 1843/55 was hij organist van de St. Mary’s Church  om daarna, tot 1890, als organist verbonden te zijn aan de Lutherse Kerk. Zijn grote interesse lag in de polyfonie en het contrapunt. Niet voor niets ws hij dan ook een groot bewonderaar (en uitvoerder)  van het werk van J.S. Bach. Naast enkele piano- en koorwerken lag het zwaartepunt van zijn compositorische werk toch bij het orgel.

Voor orgel schreef hij o.a.:
 – Inleiding, variaties, fuga en koraal
– Einleitung und Doppelfuge, Fuge a 5 Voci über “Aus tiefer Noth”
-3 Sonates
– Concertsatz im strengen Stil über vier Subjecten
– vele koraalbewerkingen en transcripties van werk van o.a. Bach en Graun

JOHANN TH. LEMCKERT (*1940)

clip_image002_008

Johann Th. Lemckert (1940, Den Haag) werd reeds op 28-jarige leeftijd benoemd tot organist-titularis van de drie orgels van de Laurenskerk. Hieraan vooraf studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar zijn belangrijkste docenten waren: Adriaan Engels voor orgel, contrapunt, harmonie, fuga en kerkmuziek; Jan de Man voor piano; Janny van Wering voor klavecimbel en basso continuo en Jan van Dijk voor harmonische- en vormanalyse. In latere perioden rondde hij verschillende andere studies af; voor improvisatie bij Cor Kee, voor Franse barokmuziek bij Marie-Claire Alain en een tweetal jaren bij Gaston Litaize in Parijs voor specialisering in het oeuvre van César Franck en van Olivier Messiaen.

Als concertorganist trad hij behalve in Rotterdam zeer regelmatig op in bijna alle West-Europese landen en op de bekendste orgelpodia. Als hoofddocent voor orgel, kerkmuziek en improvisatie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag leidde hij vele jonge organisten op. Tijdens zijn loopbaan verwierf Johann Th. Lemckert verschillende onderscheidingen zoals de zilveren Fock-medaille voor het beste solistenexamen (1965) en later de prestigieuze PRIX D’EXCELLENCE, beide aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Voorts de Erasmusspeld van de stad Rotterdam en het ‘Diplôme de Médaille d’Argent’ van de Société Académique des Arts, Sciences et Lettres (afdeling van de Académie Française) in Parijs.

Voor orgel schreef hij o.a.:
– partita’s
– koraalpreludes
– Chamadron
– Louanges
– Jesu dulcis memoria
– Triptique
– Palmarum

GERARD LEGIERSE (*1951)

clip_image002_007

Geboren in Rotterdam en aldaar als organist werkzaam geweest in o.a. de kerken van de H. Familie (Veurstraat) en Michaël en Clemens (Charlois). Sinds 2004 organist van de St. Bonifatiuskerk te Rijswijk. Hij kreeg zijn eerste pianolessen van Ton Vijverberg en studeerde daarna aan het Rotterdams Conservatorium de hoofdvakken orgel en piano resp. bij André Verwoerd en Elly Salomé. In 1977 en 1980 sloot hij deze studies af met het behalen van de beide diploma’s. Vervolgens studeerde hij hoofdvak koordirectie bij Barend Schuurman aldaar. In 1979 behaalde hij het solistendiploma “met onderscheiding”.
In 1989 studeerde hij aan het Conservatoire National de Région de Paris interpretatie en improvisatie bij Marie-Louise Jaquet en Jean Langlais. Hij is actief als concertgever en docent.

Voor orgel schreef hij:
– Toccata in d

SAMUEL DE LANGE SR. (1811 – 1884)

clip_image001_001

Samuel de Lange sr. speelde een belangrijke rol in het 19e-eeuwse Rotterdamse muziekleven. Hij werd opgeleid tot pianist, organist en componist. Tot zijn leraren behoorde Johannes van Bree. Tot aan zijn dood in 1884 bekleedde hij de functie van organist van successievelijk de Waalse Kerk, de Zuiderkerk en de Laurenskerk in Rotterdam. Hij was tevens docent aan de Toonkunst Muziekschool, beiaardier en medefirmant van de fa. Rijken & De Lange. Als pianist en kamermusicus trad hij geregeld op voor de vereniging “Eruditio Musica”, soms ook samen met zijn twee zonen, Daniël de Lange en Samuel de Lange jr., die later beroemde musici werden. Als componist is Samuel de Lange sr. vooral bekend geworden door zijn orgel- en pianowerken.

Voor orgel schreef hij o.a.:
– 4 Fantasie-Sonates
– Koraalfantasie “God enkel Licht”
– Andante in Es gr.
– Variationen über das Niederlandsche volkslied “Wien Neerlandsch bloed”

HENK KLOP (*1946)

clip_image002_006

Geboren in Hardinxveld-Giessendam kwam Klop op 16-jarige leeftijd terecht op het Rotterdams conservatorium waar hij orgel en piano studeerde bij resp. Jet Dubbeldam en Arie Keijzer. In 1969 slaagde hij cum laude voor zijn eindexamen orgel. Hierna vervolgde hij zijn studie te Parijs bij Jean Langlais. In 1972 ontving hij de Prix d’Excellence in Rotterdam. Met name in de 70er jaren was Klop frequent te horen als concertorganist en improvisator en werd zijn spel veelvuldig opgenomen door o.a. de NCRV. Tegenwoordig treedt Henk Klop niet meer op en wijdt hij zich volledig aan zijn composities en zijn werk als beeldend kunstenaar.

Zijn composities ademen een Franssymfonische geest, o.a.
– Six Choral Preludes
– Prière
– Lamento
– Toccata en la

AART DE KORT (*1962)

clip_image002_005

Vanaf 2003 organist van de R.K. Kathedraal H.H. Laurentius en Elisabeth (Mathenesserlaan). Hij studeerde orgel en kerkmuziek aan de conservatoria van Den Haag (bij Wim van Beek) en Amsterdam (bij o.a. Jacques van Oortmerssen, Klaas Bolt en Jan Valkestijn. Hij geniet bekendheid als organist, pianist, improvisator en dirigent. Zijn compositorische oeuvre bestaat voor een groot deel uit werken voor orgel, vocale werken en kerkmuziek. Zijn werk kent tal van inspiratiebronnen, ofschoon zijn bewondering voor de muziek van de Impressionisten, de jazzmuziek en elementen uit de volksmuziek evident zijn.

Naast veel orgelmuziek voor liturgisch gebruik schreef hij o.a.
– Concerto voor orgelpositief en strijkers
– Fanfares (4-handig en 4-voetig)
– 3 Sonatines
– Postludium
– Ludium ex D
– 14 Improvisationen
– Triptique de Noël
– Toccata Parisienne
– Triptiek voor de Passietijd
– 3 Versetten over Ave Maris Stella
– Festal Voluntary
– Cantiones Sacrae voor hoge stem en orgel

ERIC KOEVOETS (* 1967)

EricKoevoets1-juli2011

Eric Koevoets studeerde aan het Rotterdams Conservatorium orgel (Uitvoerend en Docerend Musicus) bij Jet Dubbeldam, piano (Docerend Musicus) bij Frans van Hoek en koordirectie bij Barend Schuurman. In 1991 studeerde hij voor orgel en piano af en in 2002 behaalde hij het diploma koordirectie. Ook volgde hij improvisatielessen bij Arie J. Keijzer. Ten overstaan van de Commissie Bevoegdheidsverklaringen van de R.K. Kerk behaalde hij in 1992 het diploma kerkmuziek. Hij geeft regelmatig orgelconcerten en is ook veelvuldig als begeleider actief. Hij componeerde diverse werken, waaronder koormuziek, verschillende composities voor sopraan en orgel en orgelwerken.
Van 1990 tot en met 2006 was Eric Koevoets dirigent-organist van de Sint Antoniuskerk te Dordrecht alwaar hij het prachtige Pelsorgel uit 1950 tot zijn beschikking had. Per 1 juli 2007 is hij benoemd tot dirigent-organist van de Sint Lambertuskerk te Rotterdam-Kralingen. Hier bespeelt hij het zeer mooie Maarschalkerweerdorgel uit 1900.
Tevens is hij sinds 2002 dirgent van het Zevenbergs Vocaal Ensemble en dirigeert hij eveneens sinds 2002 het Vocaal Ensemble Distinto dat op projectbasis bij elkaar komt. Sinds 2006 is hij dirigent van Vrouwenkoor La Confiance uit Dordrecht.
Daarnaast is hij piano- en orgeldocent aan Muziekonderwijscentrum Dubbelsteyn te Dordrecht. In de afgelopen jaren zijn van zijn spel diverse CD’s uitgebracht op het label Swell Recording waaronder in 2003 een CD-box met de complete orgelwerken van César Franck.
Momenteel houdt hij zich intensief bezig met de vertolking van het volledige orgeloeuvre van Johann Sebastian Bach tijdens concerten en CD-opnamen. In het kader hiervan verschenen de eerste twee dubbel-CD’s met composities van Bach.
Meer informatie is te vinden op www.erickoevoets.nl.

Voor orgel componeerde hij:
– Mors et Vita
– Thème et Variations
– Prélude et Fugue
– Drie Psalmen (sopraan en orgel)
– Ad te levavi (sopraan en orgel)
– And I saw a new heaven (sopraan en orgel)

ARIE J. KEIJZER (*1932)

clip_image001_000

Arie Jan Keijzer was van 1965 tot 1994 als hoofdvakdocent orgel en improvisatie verbonden aan het Rotterdams conservatorium waar hij destijds zelf studeerde bij o.a. Piet van den Kerkhoff. Daarnaast was hij meer dan 20 jaar vaste bespeler van het Doelenorgel. Van 1976 tot 1997 was hij organist van de Grote Kerk te Dordrecht. Ook was hij in Nederland actief als adviseur bij orgelnieuwbouw en restauraties. Keijzer heeft een groot oeuvre op zijn naam staan met werken voor orkest, piano, koor en kamermuziekensembles.

Voor orgel schreef hij o.a:
– Koraalfantasie “Ein feste Burg” (voor het Doelenorgel)
– Fantasia
– Intrada
– Prélude et Fugue
– Symphoniën
– Partita’s
– Suite
– zeer vele psalm- en koraalbewerkingen

PIET VAN DEN KERKHOFF (1905 – 1968)

clip_image002_004Van den Kerkhoffs naam is onlosmakelijk verbonden aan die van het Rotterdams conservatorium (waar hij tal van prominente organisten opleidde) en van de Nieuwe Zuiderkerk, waar hij vanaf 1929 tot  de sluiting van de kerk in 1968 het monumentale Walckerorgel bespeelde als opvolger van zijn leermeester J.H. Besselaar jr. In 1965 werd hem door de Rotterdamse Kunststichting de Penning van de  Leuve toegekend, als eerbewijs voor zijn jarenlange actieve inzet en betekenis voor het culturele leven in de Maasstad. In een In Memoriam in Het Orgel van november 1968 schreef W.P. Verheul: “Voor  zijn collega’s was hij mild, voor zijn leerlingen een vader. Niemand deed op hem een vergeefs beroep, zodat hij bijna dacht en nacht werkte.”

Voor orgel schreef hij:
 – Toccata in a kl. terts

ADDIE DE JONG (1941 – 1997)

clip_image002_003

Addie de Jong volgde zijn eerste orgellessen bij Jan J. van den Berg in Delft, zijn geboortestad. Hierna studeerde hij aan het Rotterdams conservatorium orgel en piano bij Piet van den Kerkhoff en Jacques de Monchy. Als leerling van George Stam tenslotte behaalde hij de Prix d’Excellence. Ook studeerde hij beiaard bij Leen ‘t Hart. Hij was van 1962 tot 1967 organist van de Opstandingskerk (Lisplein) en van 1968 tot aan zijn dood van de Goede Herderkerk in Schiebroek. Als vaste beiaardier was hij werkzaam op de torens van Voorschoten, Schiedam, Vlaardingen en Roitterdam. Ook dirigeerde hij vele koren. Zijn belangrijkste composities schreef hij voor beiaard en koor.

Voor orgel schreef hij tal van psalm- en gezangbewerkingen, na zijn dood in 4 delen uitgegeven.

 

 

JOHANNES GODEFRIEDES VAN HERWAARDEN (1879 – 1961)

VanHerwaarden

Van Herwaarden was eerder organist bij de Vrijz. Hervormden in de Nutszaal, de Duitse kerk en de voormalige Schotse kerk. In 1908 werd hij organist van de vroegere Waalse kerk aan de Hoogstraat, welke functie hij tot 1912 bekleedde. In dat jaar werd hij benoemd tot organist van de Zuiderkerk met het fameuze Bätz-Witteorgel. Van Herwaarden was oprichter en dirigent van het operettekoor “Irene”, dat hij 50 jaar leidde.
Na de verwoesting van het Zuiderkerk-orgel is hij organist geweest van de gespaard gebleven Waalse kerk. Hij schreefwerken voor orgel, harmonie- en fanfare-orkest en koorwerken.

Composities voor Orgel:
-Inleiding en dubbelfuga
-Fantasia en Fuga (over “ Zij zullen het niet hebben” )
-Andante Cantabile
-orgelsonate
-Triomfo (met Harmonieorkest)
-Sera seriosa (met Harmonieorkest)
-Preludium en Fuga in Es

FOLKERT GRONDSMA (1944 – 2000)

clip_image002_002

De organist/componist Folkert Grondsma (1944-2002) studeerde orgel en theorie aan de conservatoria te Groningen en ’s-Gravenhage, en improvisatie bij Cor Kee. Andere docenten waren Wim van Beek, Jean Langlais, Gaston Litaize en Olivier Messiaen (analyse). Hij was docent theoretische vakken en orgel in Rotterdam en organist van de H. Pauluskerk te Den Haag en later van de Hartebrugkerk te Leiden. Ook was hij zeer actief binnen de Gereformde Organisten Vereniging en schreef hij menig artikel voor Organist & Eredienst, het orgaan van deze vereniging.

Voor het Rotte’s Mannenkoor schreef hij Stultitia Laus, een groots opgezet werk voor mannenkoor en orkest op teksten van Erasmus.

Voor orgel schreef hij o.m.:
– koraalpartita’s
– koraalbewerkingen (veelal als muziekbijlage van Organist en Eredienst)

RIEN DONKERSLOOT (* 1985)

clip_image002_001

Rien Donkersloot werd in 1985 geboren te Rotterdam. Zijn eerste orgellessen kreeg hij van Arie van den Berg uit Barendrecht. Vervolgens studeerde hij bij Arjen Leistra in Rotterdam-Kralingen. Rien Donkersloot behaalde als amateur reeds 1e , 2e en 3e prijzen op orgelconcoursen. Hij studeerde orgel aan het Rotterdams Conservatorium bij Bas de Vroome en Ben van Oosten. In 2008 studeerde hij hiervoor cum laude af. Tevens behaalde hij het diploma kerkmuziek bij Hans van Gelder (liturgiek), Arie Hoek (hymnologie en cantoraat) en Aart Bergwerff (improvisatie).Naast orgel speelt Rien beiaard. Hij studeerde bij Roy Kroezen. Vanaf september 2008 studeerde hij aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort bij Frans Haagen. In juni 2011 studeerde hij cum laude af.In september 2009 won hij de 1e prijs op het internationale beiaardconcours in Wavre (België) en tevens de 1e prijs op het internationale beiaardconcours in Gorinchem.

Hij volgde orgelcursussen bij Michel Chapuis, Andres Cea Galan, Harald Vogel, Olivier Latry, Zsigmond Szathmary en Thomas Trotter.
In 2003 won hij de 3e prijs op het orgelconcours voor orgelstudenten in Brielle. In 2004 won hij het orgelconcours te Leiden voor conservatorium studenten in de categorie romantiek/20e/21e eeuw. In september van 2005 won hij de 1e prijs op het orgelconcours voor orgelstudenten in Brielle.
Rien is organist van de Maranathakerk te Rotterdam-Zuid, de Dorpskerk in Rhoon en van de Laurentiuskerk te Mijnsheerenland. Sinds maart 2012 is hij hoofdorganist van de St. Joriskerk in Amersfoort. Verder heeft hij een uitgebreide lespraktijk en is hij actief als (koor)begeleider.Van zijn spel verschenen vier cd’s, die in de pers zeer positief werden ontvangen. In oktober 2010 verscheen de cd “Dutch Organmusic”, met daarop Nederlandse orgelmuziek uit de 20e eeuw.

Voor orgel componeerde hij:
– Vijf miniaturen

GERARD BUNK (1888 – 1958)

clip_image002_000

Gerard Bunk werd door Anton Verheij opgeleid als pianist aan het Rotterdams Conservatorium. In deze tijd was hij organist van Gebouw Irene (Protestantenbond) waar hij het bijzondere Franssenorgel bespeelde. In 1906 vertrok hij naar Bielefeld waar hij les nam bij de pianopedagoog Hans Hermanns. Op aanraden van Max Reger werd Bunk tot leraar aan het conservaorium in Dormund benoemd, aanvankelijk als leraar piano, maar later ook als orgelleraar. Bunk was als organist overigens autodidact! Vanaf 1925 tot aan zijn dood was Bunk organist van de St. Reinoldikirche in Dortmund met haar beroemde Walckerorgels. Hier vierde hij triomfen als concertorganist, kerkmusicus en dirigent. In zijn uitgebreide oeuvre neemt het orgel de blangrijkste plaats in. Zijn nalatenschap wordt beheerd door het Gerard Bunk Gesellschaft (www.gerardbunk.de).

Enkele van zijn belangrijkste werken:
– Legende
– Einleitung, Variationen und Fuge

– Sonate f-moll
– Acht Charakterstücke
– Musik für Orgel c-moll

HAYO BOEREMA (* 1972)

clip_image002

Hayo Boerema werd geboren in 1972 in Groningen. Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag studeerde hij orgel bij Johann Th. Lemckert en kerkmuziek bij Marijke van Klaveren. Tevens behaalde hij er zijn Aantekening Improvisatie bij Jos van der Kooy. Aan het Rotterdams Conservatorium studeerde hij koordirectie bij Barend Schuurman. Verdere improvisatielessen volgde hij bij Jos van der Kooy en Naji Hakim te Parijs.
Bij Ben van Oosten specialiseerde hij zich in het Frans-symphonische repertoire. Hij won prijzen tijdens diverse concoursen en festivals in Wenen (1998), Neurenberg (1999), Parijs (1999), St. Albans (2001), Nijmegen (2004) en Kotka (2005). Naast concerten in binnen- en buitenland maakte hij concertreizen naar landen als Spanje, Duitsland, Finland, Noorwegen en Frankrijk.
Sinds december 2005 is hij organist van de Laurenskerk te Rotterdam. In 2009 ontving hij van de Société Académique d’Education et d’Encouragement Aarts, Sciences et Lettres in Parijs de zilveren medaille vanwege zijn verdiensten voor de franse orgelkunst. Sinds september 2010 is hij verbonden aan Codarts Hogeschoolvoor muziek in Rotterdam als docent improvisatie.

Voor orgel schreef hij o.m.

– Intrada
– Psalm 111
– Voor alle heil’gen

GEERT BIERLING (1956*)

GEERT BIERLING - foto_Gérard van BetlehemGEERT BIERLING  studeerde orgel, piano, clavecimbel en kerkmuziek aan het Rotterdams Conservatorium en aan de Hoge School voor de Kunsten te Utrecht studeerde hij beiaard.Op achttien jarige leeftijd werd hij organist van de Oude of Pelgrimvaders Kerk te Rotterdam Delfshaven. Hij ontving in 1989 van de Parijse Academie ‘Arts, Sciences, Lettres’ eenonderscheiding voor zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur.Hij is sinds 1990 stadsbeiaardier van Rotterdam en vele jaren was hij als docent orgel & clavecimbel verbonden aan het Fontys Conservatorium te Tilburg.

In 1996 werd Geert Bierling benoemd tot stadsorganist van Rotterdam en de vaste bespeler van het Standaart concertorgel in de Burgerzaal van het Stadhuis en het vierklaviers Flentrop orgel in Concertgebouw. De Doelen. Grote bekendheid kreeg hij door zijn uitvoeringen van veelal eigen orgeltranscripties van het barokke en symfonische orkestrepertoire. Hij is ook actief als programmeur van de Stichting Stadsmuziek, als begeleider van en componist van muziek voor zwijgende films en artistiek leider van het Festival Rotterdamse Orgeldagen.

www.stadsmuziek.nl

(Foto: Gérard van Bethlehem)

 Enkele van zijn composities voor orgel:

– Drie Koralen in Barokstijl

-Koraalvoorspelen & zettingen over Psalm 48, 75 & 130

– Suite in e over Psalm 24

– Koraalpartita over psalm 79

– Negen variaties over de melodie Nun danket alle Gott

– Sinfonia in e naar BWV 855a

– Koraal, Variaties & Finale over Psalm 86